אחת התופעות שאפיינה את החודשים האחרונים בתחום חיפושי הנפט והגז היתה מכירת זכויות ברישיונות קידוח; כל חברה שהייתה במו"מ למכירת או רכישת זכויות מרישיון קיים, דיווחה לתקשורת על כוונתה. דבר שהקפיץ את מניות החברה עוד בטרם נחתמו ההסכמים ובטרם אושרו בידי הממונה על חיפושי הנפט והגז במשרד התשתיות.
משרד התשתיות פרסם את המדיניות החדשה לשוק חיפושי הנפט והגז הטבעי
אחת התופעות שאפיינה את החודשים האחרונים בתחום חיפושי הנפט והגז היתה מכירת זכויות ברישיונות קידוח; כל חברה שהייתה במו"מ למכירת או רכישת זכויות מרישיון קיים, דיווחה לתקשורת על כוונתה. דבר שהקפיץ את מניות החברה עוד בטרם נחתמו ההסכמים ובטרם אושרו בידי הממונה על חיפושי הנפט והגז במשרד התשתיות.
ב-15 בספטמבר הודיע משרד התשתיות, כי לא יאשר עסקאות להעברת זכויות קידוח או היתר חיפוש מחברה אחת לשנייה עד לקביעת מדיניות חדשה בעניין. במשרד הסבירו, כי למרות שבתקשורת מפורסמות חדשות לבקרים עסקאות בין בעלי רישיונות חיפוש לבין כאלה שרוכשים מהם אחוזים ברישיון, לא הגיעה אל שולחן הממונה על חיפושי הנפט במשרד התשתיות שום בקשה להעברת זכויות. משרד התשתיות הבהיר, כי הזכויות על פי חוק הנפט הינן אישיות וכי עד לפרסום המדיניות לא תאושרנה עסקאות אלא במקרים חריגים.כעת מפרסם המשרד את מדיניותו החדשה ובה הגבלות שונות על המסחר בזכויות הקידוח.
הנדון: הבהרות לעניין אישורים לפי סעיף 76 לחוק הנפט, התשי"ב – 1952
לאור ההתפתחויות במשק האנרגיה, בכלל, ובנושא חיפושי הנפט והגז הטבעי, בפרט, ובהמשך להודעת משרד התשתיות הלאומיות מיום ה- 15.9.10, מודיע בזאת משרד התשתיות הלאומיות על המדיניות המתוכננת לעניין מתן אישורים להעברת זכויות לפי החוק.
1. סעיף 76 לחוק הנפט התשי"ב- 1952 (להלן – חוק הנפט), קובע כדלקמן:
"(א) היתר מוקדם, רשיון וחזקה הם אישיים ואינם ניתנים, לא הם ולא כל טובת הנאה בהם, לשעבוד או להעברה בכל דרך שהיא – פרט להורשה – אלא ברשות המנהל; ולא ירשה המנהל שעבוד או העברה של רשיון או של חזקה אלא לאחר התיעצות עם המועצה.
(ב) לענין זכות או חובה הכרוכות בהיתר מוקדם, ברשיון או בחזקה לא יוכר שום אדם זולת האדם ששמו מפורש בהיתר, ברשיון או בשטר החזקה, או מי שזכה בהם דרך הורשה.
(ג) הועבר היתר מוקדם, רשיון או חזקה, יהיו מוטלים על מקבל ההעברה כל החובות שהיו מוטלים על המעביר אלמלא ההעברה, והוא יהנה מכל הזכויות שהמעביר היה נהנה מהן אלמלא ההעברה".
(יובהר כי המנהל הינו הממונה על ענייני נפט במשרד התשתיות הלאומיות).
2. בהתאם להוראות הסעיף, הזכויות כאמור הינן אישיות, ואינן ניתנות להעברה, לא הן ולא כל טובת הנאה בהן למעט הורשה, אלא באישור הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות לאחר התייעצות עם המועצה המייעצת לפי חוק הנפט. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, מובהר בזאת, למען הסר ספק, כי גם שינוי בשליטה בתאגיד המחזיק בזכויות האמורות, בין במישרין ובין בעקיפין, או מתן טובת הנאה ביחס לשליטה, טעונים אישור הממונה לאחר התייעצות עם המועצה כאמור. טובת הנאה בהקשר זה הינה כל טובת הנאה כלכלית הצומחת מן הזכות, לרבות בדרך של אחזקות במישרין או בעקיפין, תמלוגים, מידע, שעבודים וכו'
לענין זה, "החזקה", "שליטה", כמשמעותם בחוק ניירות ערך, התשכ"ח – 1968.
3. מובהר בזאת, כי, ככלל, העברה של זכויות אשר נובעות מזכויות שהוקנו מאת המדינה מלכתחילה ללא תשלום, לא תאושר, אלא בנסיבות מיוחדות.
4. בקשות מיוחדות כאמור להעברת זכויות תיבחנה, בין היתר, בשים לב לשיקולים הבאים:
4.1. עמידה בכל הדרישות למתן זכות על פי הנחיות הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות כפי שתפורסמנה מזמן לזמן ועל פי כל דין;
4.2. מידת התרומה של ההעברה לקידום הפעילות בתחום חיפושי הנפט והגז;
4.3. היתרון שבהעברת הזכות על פני החזרתה למדינה;
4.4. שיקולים של בטחון המדינה, יחסי החוץ של המדינה, תחרות וטובת הציבור;
4.5. משך הזמן בו הזכות תקפה (ככלל לא תיבחנה בקשות הנוגעות לרשיונות התקפים פחות משנה, אלא אם במהלך שנה זו הושקעו על ידי בעל הזכות (להלן – המעביר), לפחות 25% מעלות תוכנית העבודה הכוללת);
4.6. גובה ההשקעה בתוכנית העבודה ואופן ביצוע אבני הדרך של התכנית;
4.7. פרק הזמן שנותר עד לתום תקופת הזכות ) ככלל לא תאושרנה בקשות לגבי זכויות אשר הזמן שנותר עד לתום תקופת הזכות אינו עולה על חצי שנה);
4.8. חוסנו הכלכלי ויכולותיו המקצועיות של הגורם אשר מבקשים להעביר אליו את הזכות (להלן – הנעבר). לא תאושרנה בקשות לענין נעבר אשר החוסן הכלכלי והרמה המקצועית שלו אינן לפחות כמו אלה של המעביר;
4.9. התאמה בין התמורה בעיסקת ההעברה ככל שקיימת, לגובה ההשקעות שנעשו.
הציבור מוזמן, להציג את עמדותיו בנדון, בכתב ב – 4 עותקים, למשרד הממונה על עניני הנפט ברחוב יפו 234 בירושלים, עד ליום 30.11.10. העמדות ישקלו לקראת גיבוש סופי של המדיניות, ועד לאותו מועד תוסיף לחול ההודעה מיום 15.9.10 לפיה, לא תאושרנה עסקאות אלא במקרים חריגים. מקרים חריגים יבחנו בין היתר בהתחשב בשיקולים המפורטים בסעיף 4 לעיל.