יצרניות הרכב, ספקיות התשתית וממשלות העולם מתמקדות יתר על המידה בפיתוח רכבים חשמליים מונעי סוללה בלבד (EV), וביעדים סוציו-פוליטיים של פיתוח תשתיות, אולם אינם מעניקים תשומת לב נאותה לשיקולי צרכנים, אשר יכריעו בסופו של דבר את הצלחת הרכבים החשמליים, ובעיקר בטווח הקצר. כך על פי מחקר חדש שערכה גרטנר (ניו יורק: IT) – חברת מחקר וייעוץ בינלאומית לתחום ה-ICT.
מחקר: ישראל היא המתקדמת בעולם ביישום פרויקט המכונית החשמלית
יצרניות הרכב, ספקיות התשתית וממשלות העולם מתמקדות יתר על המידה בפיתוח רכבים חשמליים מונעי סוללה בלבד (EV), וביעדים סוציו-פוליטיים של פיתוח תשתיות, אולם אינם מעניקים תשומת לב נאותה לשיקולי צרכנים, אשר יכריעו בסופו של דבר את הצלחת הרכבים החשמליים, ובעיקר בטווח הקצר. כך על פי מחקר חדש שערכה גרטנר (ניו יורק: IT) – חברת מחקר וייעוץ בינלאומית לתחום ה-ICT.
על פי תחזית שפרסמה החברה ב-2009, נתח רכבי ה-EV מכלל מכירות הרכבים הכוללים טכנולוגיה כלשהי להפחתת זיהום אוויר בשוקי הרכב התעשייתיים בעולם, יסתכם בטווח של 5%-8% עד 2020, ויצמח לטווח של 15%-20% עד 2030. המחקר, שנערך בארה"ב, מעלה כי הצרכן האמריקני הינו בעל עמדה חיובית לגבי רכישת רכב EV, אולם היצע הרכבים הנוכחי אינו עונה על דרישות הצרכן מבחינת מחיר, שימושיות וחסכון בהוצאות.
על פי המחקר, 21% מהנהגים בארה"ב מעוניינים לשקול רכישת EV כרכב הבא שלהם, אולם כשליש מהם אינם מוכנים לשלם מחיר של מכונית יוקרה כדי לעשות זאת. למעשה 5% בלבד מוכנים לשלם 10,000 דולר יותר עבור רכב כזה. לגבי תצרוכת האנרגיה, מעלה המחקר כי 22% מהמשיבים יהיו מרוצים מרכב חשמלי בעל טווח של 190 ק"מ, ואילו 12% יסתפקו גם בטווח של 50-100 ק"מ. מבחינת זמן טעינת המצבר, אמרו 56% מהמשיבים כי 12 שעות הן זמן טעינה סביר מבחינתם.
"אימוץ רכבי ה-EV בקרב הצרכנים ניצב מול אתגר שאינו קשור לתשתיות כלל והוא, להגיע אל שוק המיינסטרים. הרכב החשמלי האידאלי עדיין לא קיים בשוק הרכב של היום וכנראה שיידרש דור טכנולוגי נוסף על מנת שייווצר. הפרויקט כבר מביא בחשבון שיקולים צרכניים, כמו זמן החלפה מהיר של המצבר, חסכון בעלויות על ידיSmart Grid ומערכת IT תומכת, עם מודל מכירה בשיטת מליים, אלה יימכרו בקנה מידה רחב ויהוו אלטרנטיבה של ממש למנוע הבעירה הפנימית ולמנועים ההיברידיים. על יצרניות רכבי ה-EV לשפר את יחס העלות-תועלת של הרכבים, ולשכנע את הצרכנים שאין צורך בשינויים התנהגותיים", אומרת'ילו קוסלובסקי, סגן נשיא ואנליסט בכיר בגרטנר.
על מנת להגיע לנפח מכירות משמעותי של רכבי ה-EV בטווח קצר, מומלץ להגדיל את המימון הממשלתי של תוכניות הרכישה הצרכניות שלהם.. בנוסף, על מנת לצמצם את התלות בנפט ואת זיהום האוויר, יש להגביר את מימון תוכניות המו"פ של טכנולוגיות לייצור אנרגיה חליפית ומפחיתות את צריכת האנרגיה, ולעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ונסיעה משותפת.
ברוך גינדין, מנכ"ל גרטנר המזה"ת: "מדינת ישראל היא המתקדמת בעולם ביישום תוכנית המכונית החשמלית, שנולדה עקב יוזמה פרטית של חברת 'בטר פלייס', ואנו נמצאים במצב בו ניתן לייצא את הידע למשקיעים שרוצים להתחיל מיזם דומה במדינות אחרות. כבר השנה אנו צפויים לראות בארץ רכבים על הכביש, לאחר השלמת פריסת מאסה קריטית של עמדות טעינה as a Service. ההבטחה לצרכן הסופי כוללת מצבר לטווח של 160 ק"מ, חסכון בכסף והפחתה משמעותית של זיהום האוויר, כאשר היישום, המימוש וחובת ההוכחה של הבטחות אלו הם אלה שיקבעו בסופו של דבר את הצלחתו של הפרויקט."