בשבועות האחרונים מתקיימים דיונים אינטנסיביים בין משרד התשתיות הלאומיות ומשרד האוצר בנוגע לעתיד משק האנרגיות המתחדשות בישראל. בדומה למדינות אחרות בעולם, מתנגד משרד האוצר לסבסוד אנרגיות מתחדשות בקנה מידה רחב. התנגדות זו הגיעה לביטוי מעשי כאשר המשרד עצר את הסדרת רשות החשמל למתקנים גדולים בהיקף של 500 מגה וואט שאושרה במליאת רשות החשמל בה חברים גם נציגי משרד האוצר.
בלעדי: טיוטת הצעת הגישור בין האוצר למשרד התשתיות – 500 מגה וואט סולארי בלבד עד 2014
שר האוצר, יובל שטייניץ – צילום: יונית שלום רועי
בשבועות האחרונים מתקיימים דיונים אינטנסיביים בין משרד התשתיות הלאומיות ומשרד האוצר בנוגע לעתיד משק האנרגיות המתחדשות בישראל. בדומה למדינות אחרות בעולם, מתנגד משרד האוצר לסבסוד אנרגיות מתחדשות בקנה מידה רחב. התנגדות זו הגיעה לביטוי מעשי כאשר המשרד עצר את הסדרת רשות החשמל למתקנים גדולים בהיקף של 500 מגה וואט שאושרה במליאת רשות החשמל בה חברים גם נציגי משרד האוצר.
פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, מונה ע"י ראש הממשלה למגשר בין המשרדים במטרה להביא להסכמות ולאישור מימון ייצור חשמל נקי ממקורות שונים. השבוע נפגשו הצדדים יחד עם משרדי ממשלה אחרים הקשורים לתחום וגיבשו טיוטה להחלטה משותפת. נראה כי החלטה זו אינה מעודדת את הענף הסולארי הפוטו וולטאי המהווה את הענף המרכזי בתחום האנרגיות המתחדשות בשל הזמינות הגבוהה ביותר להקמת מתקנים אלו, טיוטת ההחלטה מקצה 500 מגהוואט בלבד עד לשנת 2014 לכל סוגי המתקנים הסולאריים כאשר רק לתחום המערכות הבינוניות מונחות על שולחן רשות החשמל כעת בקשות לרשיונות בהיקף של מעל 1000 מגה וואט.
מדיניות הממשלה בתחום הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים
טיוטת הצעה להחלטה
מ ח ל י ט י ם:
בהמשך להחלטות הממשלה מס' 2264 (חכ/44) מיום 4.11.2002, מס' 2178 מיום 12.8.2007, מס' 3954 (חכ/122) מיום 21.8.2008, מס' 4450 (חכ/176) מיום 29.1.2009 2009 ומס' 1148 מיום 27.12.2009 בדבר עידוד הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים,
א. לעדכן את מדיניות הממשלה בתחום עידוד הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים בהתאם לעקרונות הבאים:
1. להסדיר עידוד הקמת מתקנים להפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים בשני שלבים:
(א) שלב ראשון, אשר יסתיים בסוף שנת 2014 יתבסס על המכסות, התעריפים ואמות המידה אשר נקבעו ונמצאים בשלבים אחרונים של קביעה, לפי העניין, על ידי הרשות לשירותים ציבוריים (חשמל) (להלן – רשות החשמל), למימוש שיטות שונות להפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים, ועל הרישיונות המותנים כפי שניתנו ויינתנו על ידי רשות החשמל באישור שר התשתיות הלאומיות, בכפוף לאמור בסעיף (ב)(1)-(3) להלן.
(ב) שלב שני, בשנים 2015 – 2020 במסגרתו יתבצע עידוד הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים בהליך שיפעל להבטחת בטחון אנרגטי במדינת ישראל לאורך זמן, יבטיח הפנמת עלויות חיצוניות למשק הישראלי ולתעשייה הישראלית, ויעודד יצירת תמהיל טכנולוגיות מאוזן תוך דגש על כדאיות, יעילות וחדשנות למשק החשמל בישראל.
ב. במגמה לממש את המדיניות האמורה, לפעול כדלקמן:
1. להנחות את רשות החשמל, לבחון, במסגרת סמכותה ובהתאם להוראות חוק משק החשמל, השלמה של תעריפים ואמות מידה, ככל שידרשו, לעידוד הקמת מתקני ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, או הנמצאים בשלבים אחרונים של קביעה על ידה;
2. להנחות את רשות החשמל לפעול למתן רישיונות, במסגרת סמכותה ובהתאם להוראות חוק משק החשמל, באופן שהסגירה הפיננסית הנדרשת להקמת מתקן יצור חשמל מאנרגיה מתחדשת ומימוש התעריף הקבוע על ידה יעשה לא יאוחר מן ה- 31.12.2014.
3. לקבוע כי מכוח צווי הסדרה שהרשות פרסמה ותפרסם יינתנו רישיונות רק לבעלי רישיונות מותנים שישלימו את הסגירה הפיננסית להקמת מתקן יצור חשמל עד סוף שנת 2014. בהתאם ובכפוף לכך, להנחות את רשות החשמל להשלמת הקביעה של תעריפים ואמות מידה על ידה ביחס למכסות שנקבעו על ידה כדלקמן:
(א) 500 מגה ואט למתקנים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית. רשות החשמל תקבע בהתאם לסמכותה, מכסות למתקנים בעלי הספקים שונים ולטכנולוגיות שונות, בשים לב לטכנולוגיות ולמתקנים שטרם הוסדרו, ולקצב ניצול מכסות קיימות וליכולת לנצל את המכסות הנוספות עד סוף שנת 2014. בנוסף, הרשות תבחן הקצאת חלק ממכסה זו, עד 25 מגה ואט, למתקנים בעלי טכנולוגיה חדשנית ישראלית, כפי שתוגדר ע"י המדען הראשי במשרד התשתיות.
(ב) 160 מגה ואט עבור מתקנים לייצור חשמל מביו-גז.
(ג) 800 מגה ואט לחוות רוח המחוברות לרשת החלוקה ולרשת ההולכה.
4. להטיל על צוות בראשות מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות ובהשתתפות נציגי משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד המשפטים, ורשות החשמל (להלן – הצוות), שיבחן תועלות למשק מאנרגיות מתחדשות ודרכים לקידומן, בין היתר באמצעות קידום תעריף "Grid Parity", וימליץ לממשלה בדבר מדיניות הממשלה לעידוד הקמת מתקנים להפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים בשנים 2015 – 2020, בהתאם לעקרונות מדיניות הממשלה כאמור בסעיף א 1 (ב) להחלטה זו.
(א) הצוות האמור יבצע עבודתו, יגיש דוח ביניים לא יאוחר מינואר 2012, ויביא המלצותיו הסופיות בפני הממשלה לא יאוחר מסוף שנת 2012.
(ב) רשות החשמל תבחן, במסגרת סמכותה ועל פי הוראות חוק משק החשמל, קביעת תעריפים ואמות מידה בהתאם למדיניות זו, ובאופן שתוכל לפעול לבחינה, שימוע, קבלת החלטותיה ופרסומן, הכול בהתאם להוראות החוק, עד לסוף שנת 2013.
(ג) לוח הזמנים של התהליך כולו נועד לאפשר למשק ייצור האנרגיה ממקורות מתחדשים להיערך לקראת המתכונת החדשה שתקבע בהתאם למדיניות האמורה, ותכנס לתוקף ותופעל במלואה ביום 1.1.2015.
5. להטיל על הצוות ביחד עם משרד התמ"ת לגבש תכנית לעידוד יישום טכנולוגיות ישראליות, יעילות וחדשניות לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות תוך מתן מענה לקשיים המימוניים, התשתיתיים והרגולטורים המונעים פיתוח טכנולוגיות אלה כיום. את התוכנית יגיש הצוות לממשלה לא יאוחר מיוני 2012.
6. להטיל על הצוות ביחד עם מינהל התכנון במשרד הפנים, ומינהל מקרקעי ישראל, לגבש דרכים לייעול הקצאת קרקע לטובת מתקנים להפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים, המוקמים במסגרת ההסדרה האמורה בסעיפים ב(1)-(3) ולקיצור ופישוט ההליכים הסטטוטוריים הדרושים לשם כך. הצוות ישים דגש בשנים 2011-12 על:
(א) דרכים לקידום מתקנים לייצור חשמל מאנרגיית רוח וביוגז/ מסה.
(ב) דרכים לקידום הקמת מתקנים לייצור חשמל מאנרגיה סולארית המחוברים לרשת ההולכה.