אמסטרדם היא מעל לכל, עיר של אופניים. בעיר 600,000 זוגות אופניים בקירוב המשמשות כ-750,000 תושבים, בקרוב ל-40% מהנסיעות בתוכה. למרות השימוש הנרחב בתחבורה ציבורית ואופניים, באמסטרדם מבינים שאי אפשר לוותר על הרכב הפרטי. בשנת 2009 הכריזה העירייה על תוכנית שאפתנית, לפיה עד 2040 כל המכוניות בעיר (כ-200 אלף) תהיינה חשמליות.
סיקור מיוחד – אמסטרדם הירוקה: אופניים, תחבורה ציבורית ועכשיו גם רכבים חשמליים
מאת: חגי אנסון – אמסטרדאם
אמסטרדם היא מעל לכל, עיר של אופניים. לא מדובר על אופניים מקצועיות עם הילוכים רבים, אלא אופניים כמעט כמו בקיבוץ. בעיר יש 600,000 זוגות אופניים בקירוב המשמשות כ-750,000 תושבים. קרוב ל-40% מהנסיעות בעיר מבוצעות על אופניים. העירייה מעודדת הימנעות משימוש בכלי רכב במרכז העיר, על ידי הקשחת תנאי החניה (כיום זמן ההמתנה לאישור עובר חניה קבועה הוא קרוב לחמש שנים, ועלות החנייה בעיר הוא 5 אירו לשעה). לעומת זאת, מחוץ לעיר יש 80,000 מקומות חניה מוסדרים, ועוד כמה עשרות אלפים ליד תחנות הרכבת הסובבות את העיר בעלות של 8 אירו ליום. למרות השימוש הנרחב בתחבורה ציבורית ואופניים, באמסטרדם מבינים שאי אפשר לוותר על הרכב הפרטי. בשנת 2009 הכריזה העירייה על תוכנית שאפתנית, לפיה עד 2040 כל המכוניות בעיר (כ-200 אלף) תהיינה חשמליות. בעלי מכונית חשמלית יזכו להטבות בעלויות חניה, זמן המתנה לתו חנייה והטבות מיסי עירייה.
מאריקה ווס, הממונה על תיק שמירת הסביבה בעירייה: "התוכנית לא תעצור רק במכוניות, אלא תמשיך גם לסירות השטות בתעלות. על מנת לתת דוגמא, העירייה מתחייבת להפוך את צי הרכבים שלה לצי רכבים חשמליים", אך תאריך יעד לכך לא נמסר.
אמסטרדם איננה העיר ההולנדית היחידה עם תוכניות שאפתניות להחדרת מכוניות חשמליות לעיר. מדד איכות האוויר של מחוז ראנדסטאט, המטרופולין הכולל את אמסטרדם, רוטרדם, האג ואוטרכט, הוא הגבוהה בהולנד על ומקשה על המדינה להגיע ליעדים שהציב האיחוד האירופי. אמנם עדיין מותר להכניס מכוניות למרכזי הערים הללו, אך לכולן כבר יש תוכניות לעידוד המעבר למכוניות חשמליות, השימוש בתחבורה ציבורית וכמובן אופניים.
באפריל השנה אמסטרדם חתמה על הסכם עם חברת שיתוף המכוניות car2go שהתחייבה להשיק 300 מכוניות סמארט חשמליות באמסטרדם, אשר ניתן יהיה להשיב לכל מקום מסביב לעיר במקומות החנייה המוסדרים בכביש העוקף 10A. באמסטרדם קיימות כבר קרוב ל-300 תחנות טעינה חשמליות (מאה יותר מבתוכנית המקורית) ועד סוף 2012 צפויות להיות מעל 1000 תחנות טעינה. אריק ויבס, הממונה על התחבורה באמסטרדם: "Car2Go הרימה את הכפפה ואמסטרדם הינה העיר הראשונה בעולם עם תכנית שיתוף מכוניות חשמליות. הפרויקט המשותף לאמסטרדם ול- Car2Goמקדם בכמה שלבים את התכנית של עיריית אמסטרדם לשיפור איכות האוויר. נוסעים אשר ינצלו את התכנית הם אלה אשר עושים את כמות הקילומטרים הגדולה ביותר בעיר, ושייכים לאותו קהל שעד עכשיו לא יכל היה להימנע מזיהום האוויר, כיוון שלא היה עבורו פתרון אחר חוץ ממכוניות עם מנוע בעירה".
Car2Go איננה החברה היחידה עימה חתמה אמסטרדם על הסכם שיתוף פעולה, הסכם נוסף נחתם על רנו-ניסן שהשיקה את הניסן ליף בעיר. העירייה מסרה שכחלק מההסכמים, עסקים שירכשו רכב חשמלי יקבלו 50% החזר מההפרש בין רכב "רגיל" לרכב חשמלי באותה קטגוריה.
כל הפעילויות הללו לא עוברות ללא הכרה בינלאומית. ב-2010 זכתה אמסטרדם בתואר "העיר הידידותית ביותר לרוכבי אופניים" בסקר וירג'ין טאוול, שנה שנייה ברציפות, וכן למועמדת לתואר "הבירה הירוקה של אירופה 2010" של האיחוד האירופי (בו זכתה לבסוף שטוקהולם).