דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
כימיקלים לישראל תממן 80% משיקום ים המלח
מערכת תשתיות 28 בדצמבר 2011 12:30 אין תגובות

אחרי שבעה חודשים של דיונים כולל עמוק אל תוך אמש, הודיע היום יו"ר החברה לישראל, בעלת המניות העיקרית בכי"ל המפעילה את מפעלי ים המלח, כי החברה לישראל ומפעלי ים המלח מקבלים את פשרת האוצר.

Print Friendly, PDF & Email
כימיקלים לישראל תממן 80% משיקום ים המלח

כימיקלים לישראל תממן 80% משיקום ים המלח

אחרי שבעה חודשים של דיונים כולל עמוק אל תוך אמש, הודיע היום יו"ר החברה לישראל, בעלת המניות העיקרית בכי"ל המפעילה את מפעלי ים המלח, כי החברה לישראל ומפעלי ים המלח מקבלים את פשרת האוצר.

הסכם הפשרה קובע כיל תמשיך לשלם למדינה 5% מהכנסותיה, ואם זאת תשלם 5% אחוזים נוספים – סך הכל 10%, על הפקה של יותר מ-3 מיליון טון בשנה. החל משנת 2012, תשלם כיל 10% על הפקה של יותר מ-1.5 מיליון טון. בנוסף כי"ל תממן את פרוייקט קציר המלח מהים.

פרוייקט קציר ים המלח נועד למנוע את עליית מפלס ים המלח בקרוב ל20 ס"מ בשנה, תופעה המעמידה את מלונות ים המלח בסכנת הצפה. עלות הפרוייקט 3.8 מיליארד שקלים – מתוכם כי"ל תממן 80% מהפרוייקט כ- 3.04 מיליארד שקלים והמדינה תשלים 780 מיליון שקלים נוספים שהם 20% מעלות הפרוייקט.

אולם זהו אינו סוף פסוק. עלות הפרוייקט היא הערכה בלבד, ובהסכם אמנם נקבע שכל חריגה מהסכום הנקוב תהיה על גבה של כי"ל למעט עלויות הנובעות מעיקובים הנגרמים באשמת גופי הממשלה. אלא שלא הוגדר בצורה מפורשת באיזה אופן ייקבע מה הגורם האחראי לעיכובים. סלע מחלוקת זה נותר בלתי פתור כיוון שמשרד האוצר לא מוכן לקחת אחריות על התנהלותם של משרדים אחרים וסוגיה זו נותרה בלתי פתורה.

סוגיה נוספת שהמשא ומתן לא הצליח ליישב ויחכה כנראה לערכאה משפטית. לטענת המדינה, כי"ל משלמת מאז שנת 2000, 300 מיליון דולר פחות משיעור התמלוגים האמיתי אותו הייתה אמורה לשלם.

שר האוצר, יובל שטייניץ, בירך על ההסכמות שהושגו, ואמר: "דין ים המלח כדין הים התיכון. השלמנו היום בהסכמה מהלך של העלאת חלקה של המדינה במשאבי האשלג לרמה המקובלת בעולם המערבי, כפי שעשינו באמצעות ועדת ששינסקי לגבי משאבי הגז והנפט. בזאת תיקנו עיוות של שנים והוספנו מיליארדי שקלים לטובת הציבור".

שר האוצר, יובל שטייניץ, בירך על ההסכמות שהושגו, ואמר: "דין ים המלח כדין הים התיכון. השלמנו היום בהסכמה מהלך של העלאת חלקה של המדינה במשאבי האשלג לרמה המקובלת בעולם המערבי, כפי שעשינו באמצעות ועדת ששינסקי לגבי משאבי הגז והנפט. בזאת תיקנו עיוות של שנים והוספנו מיליארדי שקלים לטובת הציבור".

ההסכם שהושג צריך עוד לקבל את אישור הממשלה, ושם הוא ייתקל בהתנגדותם של שר התיירות סטס מיסז'ניקוב והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן שהודיע היום שידרוש בממשלה "שתהיה הבהרה שההסכם אינו סוף פסוק כי המתווה הנוכחי עלול לגרום להרחבת השאיבה והרס בחלקו הצפוני של ים המלח. הדיון בתמלוגים בהתאם לכמות השאיבה יימשך".

עו"ד רויטל ברילנשטיין מהאגודה לצדק חלוקתי אמרה היום : "המדינה מפסידה כספים רבים בשל ניהול כושל של משאבי ים המלח ובעקבות ההסדר החדש, תמשיך להפסיד. הנפגע העיקרי מכך הוא הציבור ובעיקר השכבות החלשות בחברה הישראלית שזקוקות נואשות לכספי הקופה הציבורית. לאוצר הייתה כאן הזדמנות היסטורית, להקים וועדה שתדון בנושא, לתקן עוול ציבורי שנמשך מזה שנים, להגדיל באופן משמעותי את חלקו של הציבור במשאבים אלו, ולהעשיר את כלכלת המדינה. אולם הזדמנות זו ירדה לטמיון."

בצלאל סמוטריץ', תנועת "רגבים": "מי כמונו יודע להעריך הליכה נגד הזרם שחסרה הרבה במחוזותינו. אנו מברכים את השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, על נחישותו ועמידתו האיתנה מול החברות החזקות במשק. ים המלח ותוצריו הם משאבים ציבוריים אשר נתנו לידיים פרטיות במחירי הפסד, מפעלי ים המלח נהנה מרווחים גדולים מאוד כתוצאה מפעילויות שונות באזור, ולכן מן הראוי שישא בנטל ההוצאה כאשר צריך לטפל באזור על מנת לעזור לשבח ולפתח את התיירות במקום".

גדעון ברומברג, מנכ"ל ישראלי בארגון ידידי כדור הארץ מזה"ת אמר כי: "ההסכם בין האוצר לטייקונים לא יציל את ים המלח. המפעלים הם האחראים בכל מקרה על מימון הקציר לפי עקרון המזהם משלם, ולא היה צורך בהסכם לשם כך – אלא בחקיקה שתחייב אותם לעשות זאת. זוהי מכירה בזול של משאבי הטבע לטייקונים. יש לחייב את המפעלים להעלות את התמלוגים לרמות המקובלות בעולם."

Print Friendly, PDF & Email
בצלאל סמוטריץ' גלעד ארדן האגודה לצדק חלוקתי המשרד להגנת הסביבה יובל שטייניץ ים המלח כי"ל משרד האוצר קציר מלח רויטל ברילנשטיין תנועת רגבים

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-017_A3
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
shaar-013-A3
PrevNext
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד