דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
מגמות עולמיות של תלות בנפט: אתגרים והזדמנויות בפיתוח תחליפי נפט לתחבורה
מערכת תשתיות 1 באפריל 2012 14:26 תגובה אחת

שוק התחבורה באמצעות תחליפי נפט מתפתח בקצב מהיר. סוגים שונים של טכנולוגיות מיושמות ברחבי העולם וחברות תחליפי נפט נדרשות לעמוד בקצב מהיר זה, מצד אחד באמצעות פיתוח פתרונות ואיסוף ידע ביריעה רחבה מאוד, מצד שני, באמצעות טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך.

Print Friendly, PDF & Email
מגמות עולמיות של תלות בנפט: אתגרים והזדמנויות בפיתוח תחליפי נפט לתחבורה

מגמות עולמיות של תלות בנפט: אתגרים והזדמנויות בפיתוח תחליפי נפט לתחבורה

מאת: אריאלה ברגר

שוק התחבורה באמצעות תחליפי נפט מתפתח בקצב מהיר. סוגים שונים של טכנולוגיות מיושמות ברחבי העולם וחברות תחליפי נפט נדרשות לעמוד בקצב מהיר זה, מצד אחד באמצעות פיתוח פתרונות ואיסוף ידע ביריעה רחבה מאוד, מצד שני, באמצעות טכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך.

ככל שמאמירים מחירי הנפט בעולם הולך שוק זה ומתחמם. איך יכולים לקבל מנהיגי התעשייה הישראלית דריסת רגל משמעותית בזירה זו?

ארה"ב צורכת כ-%21 מהנפט בעולם. כל מיליון חביות שירדו מהצריכה היומית בארה"ב ישפיעו על מחיר הנפט יותר מכל מקום אחר. גם אירופה ברובה תלויה מאד בנפט מיובא (שדות הנפט בים הצפוני מידלדלים). עיקר הגידול העולמי בצריכה מקורו בסין, הודו, מדינות המפרץ וברזיל, יש לצפות לגידול משמעותי בצריכת הנפט של כל הכלכלות המתעוררות בעשורים הקרובים. סין היא המובילה בהיזקקות הולכת וגדלה לנפט: בשנת 2011, ייצגה סין לבדה כ- %11 מצריכת הנפט העולמית. מגמה זו צפויה להתגבר בעקבות העלייה ברמת החיים בסין, בשנת 2011 18.5 מיליון רכבים נמכרו בסין (כנגד 12.8 מיליון בארה"ב).

התלות בנפט צפויה להתגבר באופן משמעותי

ניתוח המגמות בשוק הנפט העולמי מראה כי, ללא שינוי משמעותי, תלות העולם (וארה"ב בראשו) בנפט תלך ותגדל בעשורים הקרובים (תוך עליה משמעותית במחיר הנפט). השוק העיקרי בו הולכת התלות וגדלה הינו מגזר התחבורה. הגידול בצריכת הנפט הוא עובדה קיימת לנוכח מספרם הגדל של כלי הרכב והעלייה במרחקי הנסיעה,
וההתייעלות בניצולת הנפט ברבים אינה מצליחה לבלום מגמה חריפה זו. התחזית העולמית היא כי רוב הצמיחה תבוא ממדינות שאינן חברות בארגון ה- OECD ויש לקחת בחשבון את שיעור הצמיחה הגבוה במיוחד בסין, אינדונזיה ומדינות נוספות.

הדרישה לנפט צפויה לצמוח מהר יותר מאשר היכולת להגדיל את התפוקה. עד היום, אין בשדות הנפט שהתגלו בכדי לספק את הביקוש. לא ברור מהיכן צפוי להגיע היצע שימלא אחר הביקוש, והמידע המוצג בהקשר זה הוא בעייתי.. עד שנת 2015, הפער בתפוקה יכול להגיע קרוב ל-MBD 10.

פילוח צריכת הנפט בעולם
פילוח צריכת הנפט בעולם

רוב עתודות הנפט העולמיות נתונות בידי אופ"ק

רוב עתודות הנפט נשלטות ע"י ממשלות. כ-%81 מיתרת עתודות הנפט העולמיות נמצאות בידי "ארגון המדינות המייצאות נפט" ("אופ"ק"). עתודות הנפט העולמיות מצויות, בחלק משמעותי ביותר, בידי המעגל של מדינות "העולם השלישי" ולפיכך צפוי כוחן של אלה להמשיך ולעלות. קיים קרטל מפיקות נפט, בו פעילות מדינות "לא ידידותיות" – דבר המגביר עוד יותר את כוחו של הנפט ועוצמתו.

ארה"ב מחזיקה רק ב- %2 מעתודות הנפט הגלובליות. גילוי ופיתוח שדות ומקורות נפט חדשים של ארה"ב, כגון טאר סאנדס (tar sands) נושאים הוצאות הפקה אשר יוצרים מחיר גבוה. בניגוד לכך, הנפט סעודי זול יותר ברמה משמעותית (עלויות הפקה נמוכות מ- 2$ לחבית, על פי כמה הערכות).

פיתוח תחליפי נפט – על אלו טכנולוגיות מדובר?

עקרונות עיקריים לגבי חברות תחליפי נפט: חברת תחליפי נפט שואפת להפחית את הערך האסטרטגי של הנפט. ערכו האסטרטגי של הנפט נובע מכך שהוא משמש לתחבורה. בנוסף לתחבורה, תעשיות נוספות, כגון תעשיות הכימיקלים, תלויות בנפט לקיומן. עם זאת, הצריכה של תעשיית הכימיקלים קטנה יחסית לתחבורה. גם אם תעשיה זו ותעשיות נוספות יפסיקו להשתמש בנפט, הדרישה לנפט לא בהכרח תקטן. לעומת זאת, אם מגזר התחבורה יפסיק להשתמש בנפט, הדרישה לנפט תקטן באופן דרמטי. לכן, ערכו האסטרטגי של הנפט יקטן.

התפתחות מאגר תחליפי הנפט

המאגר הוקם בשנת 2009 כדי לרכז את חברות תחליפי הנפט הפועלות בישראל, ולהבין את המוצרים שהן מפתחות. בשנת 2010, המכון השתמש במידע מהמאגר, כדי להבין את החסמים העומדים בפני כל חברות תחליפי הנפט. בשנת 2010, התחלנו לאסוף מידע מסווג על מחזור החיים הפיננסי של חברות תחליפי נפט. זאת על מנת שנוכל לחזות את הצרכים הכלכליים של חברות אלו, כדי למצב את ישראל כמרכז עולמי לתחליפי נפט. בשנת 2012 נכלל גם מידע שיווקי על כל החברות הנכללות במאגר.

הכותבת היא אחראית תחום תחליפי נפט במכון הישראלי לתכנון כלכלי (IEP) המכון הישראלי לתכנון כלכלי הינו עמותה ללא כוונת רווח. בראש המכון עומד עו"ד דרור שטרום (לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים).

הכותבת היא מובילת תוכן בסדנה "מיפוי השווקים הגלובאליים המולטי-דיסציפלינאריים המתפתחים והטכנולוגיות הקיימות, בתחום תחליפי הנפט" יחד עם מישל היבריט, מנכ"ל מתימו"פ, שהתקיימה בפורום אילת אילות למדיניות אנרגיה מתחדשת.

התפרסם לראשונה במגזין תשתיות סביבה ואנרגיה גליון מגזין 10 ינואר – פברואר 2012

Print Friendly, PDF & Email
אריאלה ברגר המכון הישראלי לתכנון כלכלי נפט תחבורה ירוקה תחליפי נפט תחליפי נפט לתחבורה תלות בנפט

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. אבנר הגב 3 באפריל 2012 בשעה 15:45

    אני מייחל שכבר יגיע היום שנפסיק להיות תלויים בנפט ובאמת נוכל להישען ולהסתמך על תחליפי הנפט.

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-017_A3
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
shaar-013-A3
PrevNext
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד