דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
תעשייה במשבר: על ניהול אנרגיה במפעל והדרך הבטוחה לחיסכון
מערכת תשתיות 6 בפברואר 2013 16:56 אין תגובות

מחירי החשמל המאמירים עתידים להקשות במיוחד על התעשייה הישראלית. ניהול אנרגיה במפעל ייצור יכול להפחית עד 15% מהעלויות, ללא השקעה נוספת בתשתית

Print Friendly, PDF & Email
תעשייה במשבר: על ניהול אנרגיה במפעל והדרך הבטוחה לחיסכון

תעשייה במשבר: על ניהול אנרגיה במפעל והדרך הבטוחה לחיסכון

כותב המאמר: ירון בן נון

העליות האחרונות במחירי החשמל שיסתכמו במרץ הקרוב ביותר מ 30%, קיבעו את הוצאות האנרגיה במפעלי תעשייה רבים במקום השלישי לאחר תשומות חומרי הגלם ושכר העובדים. תעשיינים רבים מחכים להשלמת תשתיות הגז ומקווים שמחירי החשמל ירדו אולם כל מי שמצוי בפרטים מעיד כי הסיכוי לכך שואף לאפס. חברת חשמל ספגה בשנים האחרונות הפסדים כבדים, (בין השאר כתוצאה משימוש בדלקים יקרים) והחוב שלה עומד על כ-70 מיליארד ש"ח.  במצב הנוכחי, כל שקל שיכנס לקופתה כתוצאה ממעבר לשימוש בגז, יעבור ישירות לכיסוי הריביות המפלצתיות של החוב הזה, ומיד אחר-כך לכיסוי החוב עצמו.

המצב הנוכחי מגביר מאוד את מצוקתו של סקטור התעשייה, שגם כך פועל בסביבת יבוא תחרותית, ותחת קושי אמיתי בהעלאת מחירים ללקוחותיו, אולם מתוך מצוקה זו, יותר ויותר מנהלי מפעלים מבצעים שינוי דרמטי באופן שבו הם התייחסו, עד היום, לחשבונות האנרגיה עליהם הם חותמים.

הוצאות האנרגיה בתעשייה: 4%-8% 

בישראל אלפי מפעלים. למעשה יותר מ 15,000 מפעלים ייצרניים מכלכלים את יסודות הכלכלה של ישראל. מתוכם, כ- 500 מפעלים משתייכים לקבוצה המובחרת הנקראת "מפעלי עוגן". (מפעל עוגן הוא כזה שמחזור המכירות שלו גבוה מ 100 מליון ש"ח בשנה).

כמה הנחות יסוד כלליות  שיכולות לעשות סדר בתמונה: המרווח התפעולי המקובל במפעלי תעשייה נע בין 4-8 אחוזים.  כלומר, אם נניח שמדובר במפעל עוגן שמחזור המכירה שלו הוא 100 מליון ש"ח בשנה, מדובר על כ- 6 מ' ש"ח בכל שנה. הוצאות האנרגיה משתנות מאוד מסוג ייצור אחד למשנהו, אולם מניסיוני, אני יכול להניח שהוצאה ממוצעת על אנרגיה של מפעל בתחום מזון ומשקאות, או פלסטיק תהיה פחות או יותר סביב אותם אחוזים. היינו 4-8%.

המשמעות ברורה: אם תצליח לחסוך 10% בהוצאות האנרגיה של מפעלך, תוכל להגדיל את הרווח התיפעולי ב10%. אז מה המשמעות של עלייה במחירי החשמל ביותר מ 30%? למפעלים רבים, המשמעות יכולה להיות צמצום הרווח בשיעור דומה. במפעלים פחות רווחיים, המשמעות עלולה להיות – סיכון היציבות הכלכלית של המפעל כולו.

הבלמים בדרך לחיסכון

נקודת האור בכל האמור לעיל היא שניהול אנרגיה אפקטיבי טומן בחובו חיסכון רב עבור מפעלים. כמה? מיד אגיע לכך, אבל קודם כדאי להבהיר מה הוא ניהול אנרגיה, ומה משמעות המילה "אפקטיבי", בהקשר זה.

במרבית המפעלים, מבצעים מנהלי התפעול ומנהלי הכספים חיתוכים חודשיים או רבעוניים על מנת להציג נתוני בסיס של עצימות אנרגטית. (עצימות אנרגטית הינה כמות האנרגיה המושקעת בכל טון תוצר גלם או לחילופין, כל יחידה אחרת של תפוקות הייצור). נתונים אלו נאספים ממוני צריכה ראשיים בד"כ ומחולקים בנתוני תפוקה המתקבלים ממערכות ניהול הייצור. נתונים אלו מוצגים להנהלה מדי חודש או רבעון והסיכוי שיוסקו מהם מסקנות אופרטיביות  הוא נמוך מאוד. למה? אני אתן כאן דוגמא פשוטה מעולם שמוכר לכולנו.

נגיד שהחלטתי לייעל ככל יכולתי את צריכת הדלק של הרכב שלי. כשאני ניגש למשימה אני יודע שיש שתי צורות בהן אוכל להפחית באופן משמעותי את צריכת הדלק: נהיגה חסכונית ושמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים. האמת היא שעל ידי שמירה על שני כללים אלו אוכל להפחית יותר מ 20% מצריכות הדלק שלי וזו עובדה. עכשיו, אני יכול לקבל על עצמי להכנס מדי שבועיים לתחנת דלק ולוודא לחץ תקין בצמיגים (צמיג סטנדרטי מאבד 2-3 PSI   מדי חודש). אבל, מה היא נהיגה חסכונית? ובכן, כאן נכנס אוסף של כללים שקיומם דורש ממני תשומת לב רציפה. המנעות מלחיצות מיותרות על הבלמים (עזיבת דוושת הגז במרחק גדול מספיק מנק' העצירה המתוכננת), המנעות מהאצות גסות, שמירה, ככל הניתן על מהירות שיוט קבועה ואופטימאלית (80 קמ"ש? 90 קמ"ש? 87.5 קמ"ש?).

עכשיו, נגיד שאני מקבל את נתוני צריכת הדלק שלי פעם בחודש, או אפילו פעם בשבוע. האם אוכל ללמוד באמת, כיצד לנהוג באופן חסכוני? לאיזו איכות של משוב זקוק אדם על מנת לשנות דפוסי התנהגות? לאיזו איכות של משוב זקוק אירגון עם 150 עובדים?

כמובן שמדובר בדוגמא מאוד בסיסית בהשוואה לעולם מפעלי הייצור על שלל מערכותיהם ואילוציהם. מה גם, שבחנו עד עכשיו את הנצילות התפעולית של הרכב מזווית אחת: ק"מ לליטר. אבל עוד לא בחנו שלל גורמים המשפיעים מאוד על התוצאה הסופית והיא: הוצאות הדלק שלי. כיוון שאם הייתי בוחן בקפידה את היעדים אליהם אני נוסע, האופן שבו אני מתכנן את נסיעותיי, היעילות התפעולית של השימוש ברכב עצמו, סביר להניח שהייתי מוצא עוד מרווח גדול בו אני יכול לתמרן. 

אבל כל אלו לא חשובים מספיק כשמדובר בהוצאה של 1500 ש"ח בחודש. לעומת זאת, אם ההוצאה שלי היא מליון ש"ח בחודש, יכול להיות ששווה לי להקדיש לכך תשומת לב ניהולית רבה קצת יותר. 

מערכת ניהול אנרגיה

ניהול אנרגיה במפעל ייצור יכול להפחית עד 15% מעלויות האנרגיה, זאת ללא השקעה בתשתית. (הכוונה, לפני שמחליטים להחליף צ'ילר, לעבור מסולר לגפ"מ, לשפץ את מדחס האוויר או לבצע חימום מקדים למי האוסמוזה במערכת הקיטור) 

היום, בניגוד לעבר, יש כלים יעודיים לניהול אנרגיה אפקטיבי במפעליי ייצור. הטובים שבהם מגיעים עם תמיכה והדרכה והנהגת שינוי תפיסה ניהולי מרצפת הייצור ועד להנהלה התפעולית. במאמר הבא שלי, אסקור כאן מקרי בוחן אמיתיים של מנהלי מפעלים שהחליטו, להכנס לעובי הקורה, להתכופף ולהרים את הכסף שמונח על רצפת הייצור שלהם. 

הכותב הוא מנהל פיתוח עסקי בחברת "לייטאפ" שמערכת ניהול האנרגיה שלה מותקנת בעשרות מפעלים. 

Print Friendly, PDF & Email
דלק התייעלות אנרגטית חשמל ירון בן נון מזוט מנהל אנרגיה תעשייה

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-017_A3
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
shaar-013-A3
PrevNext
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד