דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
דעה: שוק מישני של עודפי ייצור – צינור החמצן להסדרת "מונה נטו"
מערכת תשתיות 3 בנובמבר 2013 12:23 תגובה אחת

הצעה לפתרון בעיית המימון בעסקאות "מונה נטו", בעקבות השימוע האחרון של רשות החשמל. מאת עו"ד ניר שושני ואורי אביגד

Print Friendly, PDF & Email
דעה: שוק מישני של עודפי ייצור – צינור החמצן להסדרת "מונה נטו"

דעה: שוק מישני של עודפי ייצור – צינור החמצן להסדרת "מונה נטו"

כותבי המאמר: עו"ד ניר שושני ואורי אביגד

בראשית 2013 פורסמה הסדרה חדשה של רשות החשמל, שתכליתה לתמרץ הקמת מתקנים סולאריים פוטו-וולטאיים בשיטת "מונה נטו" (Net Metering). הרעיון העומד בבסיס ההסדרה הינו פשוט: קיזוז הערך הכספי שנוצר באמצעות ייצור החשמל על ידי המתקן (קרדיט) מחשבון החשמל של הצרכן, אין תזרים הכנסות חיובי והתשואה בפרויקט מושגת באמצעות חיסכון בהוצאה.

ב"הסדר תעריף הזנה קבוע", הפרטים נסגרים מראש: המחיר לכל קוט"ש מיומו הראשון ועד יומו האחרון של הפרויקט, כמו גם היקף הייצור של המתקן, שכולו נרכש ע"י חברת החשמל. ניתן לבנות את תזרים הפרויקט בצורה מדויקת ובסיכון נמוך, מה שאפשר ליזמים לקבל החלטות ולקבל מימון, כמו כל פרויקט סביר דומה.

המעבר מ"הסדר תעריף הזנה קבוע" (feed in tariff) ל"הסדר מונה נטו" העמיס על גבו של היזם מגוון סיכונים, חלקם בלתי סבירים, וגרם לסירובם של הבנקים לממן פרויקטים מהסוג הנ"ל במימון נון-ריקורס.

ב"מודל נטו" קיים חוסר ודאות, הן על התעריף, בשל היותו צמוד לעלות החשמל והן על היקף הייצור עבורו מתוגמלים, כפי שיוסבר בהמשך. בעוד הסיכון על התעריף סביר, חסום וניתן לחיזוי, הרי שהסיכון שבהיקף הייצור עבורו מתוגמלים במודל הנוכחי, אינו מוגבל ובלתי סביר.

מהות הסדר "מודל נטו" היא הקמת מתקן ייצור בצמוד למתקן שצורך חשמל. היזם יבחר כמובן להקים מתקן, שהיקף הייצור שלו הכי גבוה שניתן, בהתאם לפרופיל הצריכה, כדי להקטין למינימום את הקרדיט הנצבר. עתידו הכלכלי של הפרויקט מחייב רצף צריכה שווה או גבוה לפרופיל הצריכה על פיו הוא תוכנן למשך 25 שנים, וכאן טמון המוקש הגדול והסיכון הבלתי סביר בהיקף הייצור עבורו מתוגמלים. כל אירוע של ירידה זמנית או קבועה בהיקף הצריכה של המתקן גורמת להפסד מאחר ויכולת השימוש בקרדיט הייצור שנצבר מאותו רגע מוגבלת בזמן, ובסופו של דבר נמחקת.

במבנים תעשייתיים רבים, הצרכנים אינם בעלי המבנים אלא שוכרים בלבד. לאוכלוסייה זו ממילא אין כל תמריץ להקים מתקנים במסגרת הסדרת "מונה נטו" שכן קיים חוסר וודאות לרציפות מישכנם באותו אתר במשך שנים כה ארוכות (25).

האירועים הבאים הם רק חלק ממגוון אירועים אפשריים החושפים את היזם לסכנת הפסד:

1. תקופה ללא כל צריכה בשל החלפת דיירים, שיפוצים וכולי.
2. דייר חדש עם פרופיל צריכה נמוך יותר.
3. שינוי בפרופיל הצריכה של דייר קיים כתוצאה מצמצום היקפים, סגירת קוים ועוד.
4. התייעלות אנרגטית – למעשה, מודל נטו כיום מעקר את המוטיבציה שבהתייעלות אנרגטית.

בניסיון להתמודד עם הקושי הנ"ל, פרסמה רשות החשמל במהלך ספטמבר 2013, שימוע שתכליתו תיקון ההסדרה והוצע לתת אפשרות להעביר קרדיט לצד שלישי בערך עלות רכיב הייצור של חברת החשמל בלבד, וקיבוע התעריף הנ"ל למשך 10 שנים (ללא כל הצמדה).

למרבה הצער, אין בתיקון המוצע כדי לתת מענה כלל ועיקר לבעיית המימון, ולא ברור כיצד הוא משפר את המצב הקיים. התעריף המוצע עבור כל עודפי הקרדיט הוא נמוך במידה כזו שהוא מקטין את תשואת הפרויקט והופכו ללא כלכלי.

לדעתנו, הפתרון הנכון לבעיה הוא פתיחת שוק של עודפי ייצור חשמל: מתן אפשרות לביצוע העברת ייצור עודף (קרדיט) מצרכן א' לצרכן ב' בערך כספי, שיוסכם בין צרכן א' לצרכן ב', בעסקה בין מוכר מרצון לקונה מרצון, ובניכוי רכיבי עלויות גיבוי ואיזון, ומתן אפשרות לצרכן ב' לקזז עלויות צריכה שלו מול חברת החשמל בהתאם לקרדיט שזה עתה רכש מצרכן א'.

התעריף אותו יקבל בעל הקרדיט בשוק חופשי שכזה יהיה קרוב מאד לעלות החשמל, מה שישמור על הכדאיות הכלכלית של הפרויקט.

היתרונות של הפתרון המוצע ברורים:

1. הקטנת הסיכון ליזם – מסיכון בלתי סביר לסיכון סביר.
2. קבלת מימון נון-ריקורס
3. תמריץ מחודש להקמת מתקנים במסגרת ההסדרה.
4. מוטיבציית התייעלות אנרגטית לצרכנים במודל נטו לא תפגע.

בכל מקרה ,החלופה המוצעת לא תגדיל כל חשיפה של חברת החשמל, לא להיקף הייצור ולא לעלות הייצור המקוזזת הנובעת ממתקנים אלו.

לצורך מימוש החלופה המוצעת, לא נדרשת הקמת פלטפורמה מיוחדת או מערכת סליקה חדשה, והזיכוי והקיזוז יבוצע, כפי שהיה עתיד להתבצע במסגרת הסדרת המונה נטו, בהתאם לתמורה שסוכמה בין צרכן א' המוכר לצרכן ב' הקונה, ודיווחה לחברת החשמל.

יתכן ויישום החלופה הנ"ל ידרוש את תיקון חוק משק החשמל, היות והפעולה המבוצעת כאן של העברת הקרדיט הינה מכר שטעון רישיון. יחד עם זאת, חשוב לציין, שגם כיום עצם האפשרות להעביר את הקרדיט קיימת בהסדרה, ועל אף שחשבונאית, פעולה כזאת נחשבת מכר, מצאה רשות החשמל את הדרך להכשיר זאת מבלי לשנות את החוק.

עו"ד ניר שושני
עו"ד ניר שושני
אורי אביגד
אורי אביגד

 

Print Friendly, PDF & Email
אורי אביגד אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית הסדרת מונה נטו עו"ד ניר שושני פוטו-וולטאים פתרון רשות החשמל תעריף

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. איגוד הגב 4 בנובמבר 2013 בשעה 22:53

    אחלה פתרון רק שזה הופך אותך מצרכן חשמל המייצר לעצמו לייצרן/סוחר
    מה שמזמין את חוק משק החשמל על הרגולציה שלו שהורגת את האפשרות

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-017_A3
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
shaar-013-A3
PrevNext
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד