מלבד החשש לתקלות שוטפות, בחח"י מודעים לאפשרות של ניתוק זרם אספקת הגז מהאוניה המגזזת, דבר שייקר באופן משמעותי את עלויות הייצור
בעקבות הסערה: חברת החשמל תיאלץ להגביר השימוש בסולר
הסערה שבפתח הביאה את אנשי חברת החשמל להכנות מקדימות שנפרשו על פני 3 חודשים. החל משיפוצים בתחנות הכוח דרך תיחזוק של גנרטורים שונים שיצאו מכלל שימוש וכלה בתיקונים של רשתות ההולכה. הסערה הנוכחית תפסה את אנשי חברת החשמל לא לגמרי מוכנים, זאת מכיוון שהגיעה מעט מוקדם מן הצפוי, דבר שעשוי לעלות לה במליוני ש"ח.
הסיבה לכך נובעת בעיקר מהצורך בשימוש מוגבר בסולר בשל עיכובים בשיפוצים של 4 יחידות כוח פחמיות. היחידות צפויות להכנס לפעילות כבר בימים הקרובים אך עד שהדבר יקרה בפועל, צפויה חברת החשמל להשתמש בסולר שעלותו יקרה בערך פי 10 ביחס לגז הטבעי. יצחק בלמס, סמנכ"ל חטיבת הייצור והאנרגיה של חברת החשמל מסר היום ל"תשתיות" כי החברה צפויה להגיע לשימוש של עד 7% בסולר כאשר שאר ההספק יתקבל על ידי גז טבעי, פחם (עם סבירות לשימוש גם במזוט).
סוגיה נוספת שעלתה על סדר היום האנרגטי של חברת החשמל קשורה באוניה המגזזת, המספקת גז טבעי לתחנת הכוח בחדרה על ידי המצוף שמאזן אותה. הבעיה המרכזית בסוגיה זו קשורה בגובה הגלים שעשויים להקשות על ייצוב האוניה ואי לכך להביא להפסקת ההזרמה של הגז לתחנת הכוח. "קיימנו הבוקר הערכת מצב בנושא וקבענו קריטריונים ברורים לגובה הגלים שיאפשרו את הישארותה של האוניה. אם הגלים יעלו מעבר לקריטריונים הללו, האוניה תיאלץ לצאת לים הפתוח ואנחנו נספק את שאר התצרוכת בדלקים אחרים".
בתמונה: יצחק בלמס, סמנכ"ל חטיבת הייצור בחח"י
בלמס מבהיר כי שליש ממערך הייצור של חברת החשמל עבר טיפולים מתמשכים לקראת החורף, זאת גם על רקע דחיית הטיפולים בחורפים קודמים, בשל משבר הגז המצרי. "יש לנו היערכות גדולה מאד בתחום הדלקים ואנחנו מוכנים למצב של שימוש בסולר או מזוט. עידכנו כמובן גם את הגורמים במשרד להגנת הסביבה ואת רשות החשמל בנושא. נכון להיום אנחנו לא צופים שום בעיה בנושא הרזרבה והיא עומדת על כ-10%. מלבד ההספק שלנו אנחנו נעזרים גם ביצרני החשמל הפרטיים שנותנים הספק של עוד כ-10% מסך הייצור הכולל".
"מלבד ההיערכות בתחום הייצור, אנחנו נערכים לטיפול גם במפגעי רשת ובמיוחד ברשת העילית שסובלת מפגיעות שונות בזמן סערה" מסביר בלמס "תיגברנו את המוקדים שלנו למתכונת חירום, כך שרק דיווחים על תקלות יטופלו. כמו כן, יש לנו צוותים שיעבדו 24 שעות ביממה בכדי לטפל בכל בעיה שתיווצר. מה שחשוב לנו זה שהחשמל ימשיך לזרום".
אילו היצרנים הפרטיים היו מתחברים בזמן,לא היתה בעית רזרבה והיה מתאפשר שיפוץ בהתאם למקובל.
דוראד התחייבו -בהתאם לרשיונם המותנה- להתחבר כבר בשנת 2003 !!!ועשו מניפולציות כדי לחדש את הרשיון המותנה 5 פעמים,ועדין לא התחברו.
צריך להבין שהאינטרס של היצרנים הפרטיים אינו לדאוג לאמינות המערכת אלא לעשות כסף והרבה,וככל שהרזרבה תקטן הם ירוויחו,ראה מקרה קליפורניה.
לכן חשוב שמרכיבי המערכת ישארו כפי שהם כמקובל בעולם ולא להיכנע לאינטרסנטים שרוצים לפרקם .