גז טבעי נוזלי (LNG) הוא האמצעי העיקרי לשינוע גז טבעי לשווקים מרוחקים; נפחו של LNG הוא ביחס של 1/600 לערך לעומת נפחו של אותו חומר במצב צבירה גז
צפו: תהליך הפיכת גז טבעי ל-LNG (גז טבעי נוזלי)
גז טבעי נוזלי הוא גז טבעי שמצב הצבירה שלו שונה לנוזל, זאת בכדי להקל על אחסונו ושינועו.
נפחו של גז טבעי נוזלי הוא ביחס של 1/600 לערך לעומת נפחו של אותו חומר במצב צבירה גז. הגז הטבעי הנוזלי הוא חסר ריח וחסר צבע. עיקר הסיכונים הכרוכים בו הם דליקה (כתוצאה מגזים הנפלטים בתהליך הרתיחה), קפיאה וחנק.
תהליך הנזלת הגז כרוך בטיהורו של החומר מחומרים העלולים לגרום לקשיים בשינוע החומר. לאחר תהליך הטיהור, מעובה הגז למצב צבירה נוזלי על ידי קירורו לטמפרטורה של מינוס 162 מעלות צלזיוס בקירוב.
גז טבעי נוזלי הוא האמצעי העיקרי לשינוע גז טבעי לשווקים, שם הוא עובר תהליך אידוי ומועבר לצרכנים במצב צבירה גז בצנרת. העלות הגבוהה של בניית מכלי קירור מנעה עד כה שימוש מסחרי בגז טבעי במצבו הנוזלי.
נפחו של גז טבעי נוזלי נמוך יותר מגז טבעי דחוס (CNG) כך שצפיפות האנרגיה של גז טבעי נוזלי גבוהה יותר פי 2.4 מאשר זו של גז טבעי דחוס וב-60% יותר מאשר סולר. בזכות נתון זה של יחס עלות-תועלת הופך שינוע גז טבעי נוזלי למרחקים גדולים, במקום בו אין צנרת גז, לכלכלי. גז טבעי נוזלי מתאים במיוחד לשינוע באמצעות מכלית גז טבעי נוזלי או מכליות קירור במשאיות ובקרונות רכבת.
מזמן לא התפעלתי מאיכות כזו גבוה של פרזנטציה. הסבר קצר ממצה וברור. שנזכה בקרוב לראות גם את ה LNG בארץ אך תחילה את הגז במערכות ההובלה… 🙂