משרד הכלכלה: מענק ההתחברות למפעלים המתחברים לרשת הגז הטבעי עלה בין היתר כדי לתת כיסוי לפעילות מכון התקנים; התאחדות התעשיינים: המענק הוא לא בשביל עלויות מכון התקנים אלא בעבור ההתחברות למערכת החלוקה
מכון התקנים התווסף לגופים המפקחים על ההסבה לגז טבעי במפעלים – ומי נושא בעלויות?
גז טבעי, רשת חלוקה, קופולוק. צילום: איתי שטרן
נציג התאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, הצביע אתמול (ג') בוועדת העבודה של הכנסת על חוסר הוודאות של התעשיינים לגבי דרישות הבטיחות של המדינה במפעלים. "נעשים שינויים בדרישות תוך כדי התהליך", אמר היימן בדיון בנושא אמצעי בטיחות בעבודה במפעלי תעשייה העוברים לשימוש בגז טבעי. "למשל, לפני למעלה מחצי שנה הגיעה החלטה שמכון התקנים יסמיך חלק מתקני הבטיחות, אך עד היום לא יצאה רשימה מה מכון התקנים הולך לבדוק". יש לציין כי השינויים בתקינה יחולו גם על מפעלים שכבר עברו הסבה ועובדים כיום על גז טבעי.
נקודת מחלוקת שעלתה בדיון נגעה לכיסוי העלות שהתווספה להגזת המפעלים עקב הצורך בפעילות מכון התקנים. נציג משרד הכלכלה טען כי מענק ההתחברות למפעלים שמתחברים לגז הטבעי עלה לסכום של עד 750 אלף שקל, בין היתר כדי לתת כיסוי להוצאות פעילות מכון התקנים ואילו היימן מהתאחדות התעשיינים טען כי "המענק הוא לא בשביל עלויות מכון התקנים אלא עבור ההתחברות למערכת החלוקה". על כך השיב נציג משרד הכלכלה כי "המענק כולל גם את עבודת מכון התקנים ואם מפעלים לא יודעים את זה אז – זה שקוף וכתוב בתוך תנאי המענק".
הממונה על הבטיחות ברשות הגז, יאשה יורבורסקי, הסביר כי עד לעת האחרונה הדרישות הבטיחותיות של רשות הגז בתוך המפעל לא כללו את ציוד הצריכה (לדוגמה: תנורים). על פי ההחלטה של אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כעת יש צורך לקבוע תקני בטיחות גם למתקני הצריכה וליכט הכניס לתמונה את מכון התקנים כגוף האחראי לכך. "היימן צודק שלא הכל ברור, לוקח פרק זמן ללמוד את הנושא ואנו משקיעים בו מאמצים", אמר יורבורסקי.
נציג משרד הכלכלה אמר בדיון כי מכון התקנים הוציא לפני מספר שבועות מתווה לדרישות מן המפעלים ומקיים ישיבות עם כל מפעל ומפעל לגביהן. "הכרחנו את מכון התקנים לקחת חסות של גוף בינלאומי מומחה לנושא", הוסיף הנציג.
אסנת שוחט, מנהלת אגף רגולציה ברשות הגז אמרה כי "המתווה של מכון התקנים הוכן לפני זמן קצר ועלה לאינטרנט לפני כחודש וחצי. אנו בתקופת הרצה ובקרוב נערוך כנס יחד עם מכון התקנים ומשרד הכלכלה ונסביר את המחויבויות החדשות ומשמעויותיהן".