הממשלה אישרה הבוקר פה אחד את תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה שהגישו השר להגנת הסביבה, שר האוצר, שר התחבורה ושר הבריאות. התוכנית צפוייה להפחית ב-50% את זיהום האוויר מתעשייה במפרץ חיפה עד שנת 2018 ולהסב אחוז גדול מהתחבורה בחיפה לשימוש בגז טבעי
הממשלה אישרה את תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה
הממשלה אישרה הבוקר פה אחד את תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה שהגישו השר להגנת הסביבה, שר האוצר, שר התחבורה ושר הבריאות. התוכנית צפוייה להפחית ב-50% את זיהום האוויר מתעשייה במפרץ חיפה עד שנת 2018 ולהסב אחוז גדול מהתחבורה בחיפה לשימוש בגז טבעי
הממשלה אישרה הבוקר (א') את תוכנית הפעולה הלאומית לאזור מפרץ חיפה המובילה שורה של צעדים משמעותיים להפחתה של 50% בזיהום האוויר מתעשייה באזור עד שנת 2018. משנת 2009 הופחת זיהום האוויר מתעשיה במפרץ חיפה בלמעלה מ 60% והמשרד להגנת הסביבה פועל להמשך מגמת צמצום זיהום האוויר ושיפור איכות חיי התושבים יחד עם משרדי האוצר התחבורה והבריאות.
ב-5 השנים הקרובות יושקעו כ-115.5 מיליון שקלים בפעולות לצמצום הפלטות מתעשייה ומתחבורה, זאת בנוסף לתקציב שאושר להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום. התוכנית כוללת הגברת הפיקוח על התעשייה, עידוד ותמריצים למפעלים למעבר לשימוש בגז טבעי הרחבת הניטור הסביבתי והכפלת הדיגומים של מזהמי האוויר. לראשונה יוקם "אזור אוויר נקי" ללא רכבי דיזל מזהמים בחיפה, פרוייקטים לסבסוד מסננים מפחתי פליטות לרכבים כבדים מזהמים ומעבר של צי משאיות ואוטובוסים להנעה על גז טבעי .
המשרד להגנת הסביבה יגביר את הפיקוח על התעשייה באזור מפרץ חיפה באמצעות הגדלת הסיורים ובדיקות פתע בארובות המפעלים ויקבעו יעדי פליטה חדשים ל 26 מפעלים גדולים. תחנות הדלק באזור מפרץ חיפה, האחראיות ל 8% מפליטות מזהמים לאוויר, יחוייבו להתקין ולהפעיל עד סוף השנה מערכות להשבת אדי דלק שיפחיתו את פליטת המזהמים האורגניים הנדיפים. לצורך ביצוע פעולות אלה יקצה המשרד להגנת הסביבה מתקציבו 6 מיליון שקלים בכל שנה בחמש השנים הקרובות. יוקם צוות בין משרדי שיבחן מה הם החסמים המונעים ממפעלים מעבר לגז טבעי.
המפעלים יידרשו להפסיק את השימוש במזוט המזהם ויקבלו סיוע להתחברות לגז הטבעי הנקי. עוד הוחלט על הקמת צוות היגוי בראשות משרד הכללה ובהשתתפות נציגי המשרד להגנת הסביבה לבחינת חלופות לפיתוח התעשייה בחיפה בדגש על תעשיית קלינטק ובכפוף ליעדי הפליטות החדשים והדרישות לצמצום זיהום האוויר.
לראשונה בשיתוף משרד התחבורה ועיריית חיפה יוקם, בתוך שנה, "אזור אוויר נקי" בחיפה, אזור מוגבל תנועה לרכבי דיזל מזהמים. יופעלו פרוייקטים חלוציים בתקציב של 27.5 מיליון ₪ לסבסוד מסנני פליטות ברכבי דיזל, התקנת מסננים במשאיות, רכש משאיות איסוף אשפה חדשות המונעות בגז טבעי,עד לסוף השנה הנוכחית והפעלת 30 אוטובוסים עירוניים המונעים באמצעות גז טבעי דחוס במהלך 2016.
במנהרות הכרמל יופחתו תעריפי נסיעות לרכבים מזהמים שיוסטו מנסיעה בצירים סמוכים לאוכלוסיה וינתנו רשיונות באגרה מופחתת לכ-500 מוניות חשמליות שלא פולטות מזהמים לסביבה. פליטות מזהמים מתחבורה סמוך לקרקע ובסמוך לאוכלוסיה מהווה סיכון בריאותי ובאמצעות צעדים אלה יהפוך מפרץ חיפה למרכז של תחבורה חדשנית ומופחתת זיהום. במסגרת המאבק לצמצום הזיהום מכלי שייט בנמלי ישראל, בהם נמל חיפה, יותקנו תקנות מחמירות על פי תקנים בינלאומיים, ויוקמו תשתיות לחיבור כלי שיט לחשמל בעת עגינה.
המשרד להגנת הסביבה ישקיע 16.4 מיליון שקלים בהרחבת ניטור המזהמים הנפלטים לאוויר ויכפיל את דיגומי האוויר התקופתיים. תקציב של 19 מיליון שקלים הוקצה לביצוע סקרים ומחקרים ,בשיותף משרד הבריאות,לבדיקת הקשר בין זיהום האוויר במפרץ לרמת התחלואה והשפעת הזיהום על הסביבה ויבוצע סקר סיכונים סביבתיים לאוכלוסיה כתוצאה מחומרים מסוכנים ותוצאותיו יפורסמו עד סוף שנת 2016 . כל המידע והעדכונים השוטפים על מצב איכות האוויר, מקורות פליטה וחומרים הנפלטים לאוויר יונגשו לציבור ויוצג דו"ח סיכום שנתי בנושא פיקוח ואכיפה ודו"ח רבעוני ובו נתונים על התקדמות ויישום התוכנית.
השר אבי גבאי: "השנה החדשה נפתחת עם בשורה למאות אלפי תושבים באזור מפרץ חיפה שנמצאים במרכז העשייה שלנו. התוכנית היא השלב הראשון בדרך לשינוי משמעותי באיכות החיים באזור ואנו ממשיכים לפעול במשותף עם משרדי התחבורה הבריאות והאוצר, ועם הרשויות למען הזכות לנשום אוויר נקי בכל רחבי הארץ"
שר האוצר משה כחלון: "הזיהום במפרץ חיפה הוא בעיה לאומית וככזו נדרשת לה תכנית לאומית. אנו נחושים להוציא את תוכנית החירום לפועל בהקדם ונעמיד לצורך כך את המשאבים והגיבוי הפוליטי הנדרשים"
שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ציין כי משרד התחבורה מקדם כיום תוכנית לשימוש בהנעות חלופיות ולעידוד השימוש בכלי רכב המונעים בחשמל או בגז במטרה לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב. התוכנית כוללת, בין השאר, מתן הנחות משמעותיות באגרה, למאות מוניות שיופעלו באמצעות חשמל, והפעלת עשרות אוטובוסים עירוניים המונעים באמצעות גז טבעי. השר כץ הוסיף כי משרד התחבורה פועל בנוסף להסרת חסמים בענף הרכב שיאפשרו שימוש מאסיבי יותר ,גם בכלי רכב פרטיים, המונעים בגז טבעי במקום השימוש בדלק מזהם.
שר הבריאות יעקב ליצמן: "התוכנית מהווה בשורה ממשית לתושבי חיפה וגובשה הודות להתגייסות הצוותים המקצועיים של משרדי הגנת הסביבה והבריאות יחדיו שעמלו במטרה להפחתת הזיהום הסביבתי ומניעת תחלואה חלילה. ביצוע התוכנית הלאומית יביא לשינוי מהותי באיכות החיים של האזרחים ותמנע זיהום סביבתי".
ארגון גרינפיס הגיב על תכנית הפעולה לאזור מפרץ חיפה שאושרה היום בממשלה ולתמרוץ ועידוד המפעלים למעבר לשימוש בגז: "הממשלה מסתפקת באוויר מזוהם קצת פחות לתושבי מפרץ חיפה ונמנעת מטיפול מהשורש. גם במשרד להגנת הסביבה, שאמור להיות הסמן הירוק בממשלה, יודעים כי הטבות למיניהן למפעלים העוברים לשימוש בגז לא באמת יעשו את העבודה ו'הגז הטבעי' מזהם גם מזהם.
"מצופה היה כי המשרד יחייב חלק מהמפעלים המזהמים במפרץ לשלב ייצור חשמל מאנרגיית שמש בטוחה ונקייה, בטח ובטח כשמדיניותו הרשמית רואה באנרגיה סולארית מרכיב משמעותי בסל מקורות האנרגיה של ישראל. בעוד שבכל העולם עוברים משימוש בדלקים מחצביים מזהמים לעידן המתבסס על אנרגיות מתחדשות, ישראל רק כובלת את עצמה לשימוש בגז ומסרבת לתכנן לטווח הארוך", הוסיפו בגרינפיס.