קבינט הדיור אישר את הצעתם של השר להגנת הסביבה, אבי גבאי ושר האוצר, משה כחלון, לפיה החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה תשמש כזרוע ביצוע לשיקום קרקעות תע"ש והקרקעות שפונו ויפונו ע"י צה"ל. על פי הערכות מדובר בשטחים שיכילו בעתיד כ-70 אלף יחידות דיור, בעיקר באזורי ביקוש
ניקוי-בינוי יוצא לדרך: פוטנציאל של מעל ל-70 אלף דירות חדשות משיקום הקרקעות
קבינט הדיור אישר את הצעתם של השר להגנת הסביבה, אבי גבאי ושר האוצר, משה כחלון, לפיה החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה תשמש כזרוע ביצוע לשיקום קרקעות תע"ש והקרקעות שפונו ויפונו ע"י צה"ל. על פי הערכות מדובר בשטחים שיכילו בעתיד כ-70 אלף יחידות דיור, בעיקר באזורי ביקוש
החברה לשירותי איכות הסביבה – בתיאום עם רשות מקרקעי ישראל ורשות החברות הממשלתיות, תהיה זרוע הביצוע לעניין שיקום קרקעות המדינה. כך אישר קבינט הדיור על פי הצעתם של השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, ושר האוצר, משה כחלון. ההצעה הובאה בעקבות הצורך הדחוף לקדם את הטיפול בקרקעות שיפונו על-ידי צה"ל, בין היתר, בשל המשבר בשוק הדיור והאפשרות לשווק קרקעות בהיקף רחב לאחר שיקומן.
העיכוב בשיקום הקרקעות בשנים האחרונות גרר עיכובים באפשרות שיווק הקרקעות וקידום פרויקטים של בנייה. לאור זאת, הציע משרד האוצר להכריז על החברה לשירותי איכות הסביבה כ"זרוע ביצוע" שתוביל את פרויקט השיקום כאשר המשרד להגנת הסביבה, כמשרד הממונה על החברה הממשלתית, יפעיל את זרוע הביצוע. דבר זה הצריך שינוי של החלטת הממשלה, שהטילה את האחריות לביצוע השיקום על משרד הבטחון ורשות מקרקעי ישראל ושינוי זה אושר היום על ידי קבינט הדיור. הקרקעות שדורשות טיהור נמצאות בלב אזורי ביקוש, בין היתר ברמת השרון, אפולוניה (הרצליה), צריפין ושדה דב. על פי הערכות שטחים אלה ונוספים, צפויים להכיל בעתיד, בתום השיקום, כ-70 אלף יחידות דיור.
החברה לשירותי איכות הסביבה נבחרה כזרוע הביצוע בעקבות ניסיונה בתחום לאחר שהובילה את השיקום של הבריכות החומציות בנאות חובב, שהוא פרוייקט שיקום הקרקעות הגדול והמורכב ביותר שבוצע בישראל. ידע וניסיון זה יסייעו לה בניהול פרוייקט שיקום קרקעות נוספות של המדינה. בנוסף, מתוקף היותה חברה ממשלתית, החברה כפופה לכל החובות והמגבלות החלות על חברות במעמדה, ובניהן חובת השקיפות, ההוגנות והשמירה על רווחיות הוגנת – חובות שהן רלבנטיות בפרוייקט בו האינטרסים הכלכליים הם משמעותיים ביותר.
במסגרת פעילותה של החברה המנהלת היא תתבקש לנהל מכרזים, סקרים ודיגומים, ניתוב ופיקוח ובקרה בעלות של מליארדי שקלים.
השר להגנת הסביבה, אבי גבאי: "משבר הדיור הוא גם הזדמנות לשפר את איכות הסביבה של האזרחים המתגוררים במשך שנים ליד קרקעות מזוהמות. בעניין זה אנחנו נצא מעמדת הרגולטר ונעשה גם את הצעדים לתיקון הבעיה".
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין': "החלטת הקבינט לאשר את הצעת השר להגנת הסביבה ושר האוצר לשיקום קרקעות היא צעד חשוב בכיוון הנכון. זיהום הקרקעות על ידי חומרים מסוכנים הפך בשנים האחרונות לאחד המפגעים הסביבתיים הקשים ביותר בישראל, אשר מסכן את בריאותם של התושבים החיים בסמוך למוקדי קרקעות מזוהמות".
ברכה המשיך: "עם זאת, על קבינט הדיור והשר להגנת הסביבה להבטיח כי מימון ניקוי הקרקעות יעשה מכספי מזהמי הקרקע בהתאם לעיקרון המזהם משלם וכן לאשר תוכנית מסודרת במסגרת ייקבעו לוחות זמנים שיבטיחו כי בינוי ואיכלוס הקרקע יעשו רק לאחר טיהור הקרקע. כל זאת ניתן להגשים אך ורק באמצעות חוק מקיף לטיפול בקרקעות מזוהמות, אשר מונח על שולחנה של הכנסת וקובע, בין השאר גם הסדר לרישום קרקעות מזוהמות וליידוע מתעניינים בקרקע על היותה מזוהמת".
עוד אמר ברכה כי "יש לציין כי במשך שנים ניהלה 'אדם טבע ודין' הליכים משפטיים נגד המדינה על אוזלת ידה בניקוי מתחמי קרקעות מזוהמות במוקדי תע"ש השרון ותע"ש נוף ים, כאשר בחודש שעבר ניתן על ידי בג"צ פסק דין אשר מחייב את המדינה לטהר את מתחם תע"ש נוף ים בתוך ארבע שנים ואף נוזף במדינה על גרירת הרגליים בנושא".
עו"ד ברכה הוסיף כי שיקום הקרקעות המזוהמות יאפשר לשחרר לציבור מצאי גדול של קרקעות לבניה, ואף פיתוח של שטחים ציבוריים פתוחים לטובת הציבור. "בנייה על קרקעות מזוהמות שטוהרו תאפשר להמנע מפגיעה בריאות הירוקות שלנו ותאפשר איזון נכון בין ההגנה על הסביבה לבין הפיתוח הנדרש בישראל" אמר ברכה.
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל ''אדם טבע ודין'' צודק: "ייקבעו לוחות זמנים שיבטיחו כי בינוי ואכלוס הקרקע ייעשו רק לאחר טיהור הקרקע". אבל, לגבי השאר הוא טועה, לדעתי. לא צריך לחוקק חוק מיוחד לשם כך. על הקרקעות המזוהמות תרשם בטאבו הערת אזהרה שקרקע זו אינה ראויה למגורים ולמסחר בה. כל מי שיקנה אותה – שם את כספו על קרן הצבי. מי שיאשר אותה למגורים כשהיא במצב המסכן חיים – יואשם בהריגה, אחריות אישית. מימון ניקוי הקרקעות צריך להיות על חשבון הנהנה מהקרקע.
מכיוון שהקבלנים אינם מטומטמים, גם הם לא ייגשו למכרזים על סחורה פגומה.
אט''ד שורפים כספי ציבור לחינם. עליהם לנצל את המצב שהקרקעות אינן ראויות למגורים ולהלחם שיישארו שטחים פתוחים, ריאות ירוקות, לטובת התושבים. שירוויחו מההפקר: תהיה להם סביבה עירונית לא בנויה, שמורת טבע, שבחלקה מתאימה לפעילות פנאי. זו בדיוק כוונת תושבי רמת השרון והוד השרון בעניין מתחם תע''ש.
בינתיים יעברו עשר/ עשרים/ שלושים שנים. תהיה תחבורה טובה יותר, תוכניות בנייה חדישות ואפשרויות טובות יותר לניצול הקרקע, שיאפשרו ניצול טוב יותר של השטח.
זה נשמע תמים, אך הציבור והיזמים כבר אינם תמימים. והממשלה – תאלץ לשחק לפי כללי משחק חדשים.
יאיר שפי shefin@zahav.net.il
לאחרונה חברתינו ביצעה של טיהור קרקע מזוהמת בדרום הארץ ו
התוצאות מדברות בעד עצמן. אשמח לעשות ניסיונות בכל מקום שנדרש. מספר הנייד שלי. 052 3844583. לשירותכם תמיד. תודה