הצעת חוק פרטית שהוגשה באחרונה לכנסת על ידי חברי הכנסת יעל כהן פארן, שלי יחימוביץ, יוסי יונה ומרב מיכאלי., קוראת לממשלה לבטל הרשיונות של חברות לחלוקת גז טבעי שאינן עומדות בהתחייבויותיהן לחבר מפעלים לרשת חלוקת הגז. מדובר בעיקר בחברות במרכז הארץ ובצפונה. "מוצע לקבוע כי שר האנרגיה יבטל את רשיונו של בעל רשיון לחלוקה, שלא הקים תוך חמש שנים מיום קבלת הרשיון קווי צינורות להעברה של גז טבעי בלחץ נמוך ומתקני גז הקשורים אליהם, הדרושים לאספקת גז לצרכנים", נכתב בהצעת החוק. "כמו כן מוצע להקים את רשת ניהול חלוקת הגז ברשויות שבהן טרם הוקמה תשתית על ידי בעל רשיון כאמור, לידי הרשות המקומית, לידי איגוד ערים או לידי חברה ממשלתית אשר יקימו ויתפעלו תשתיות אלו, בדומה לתשתיות עירוניות ציבוריות אחרות דוגמת ביוב, מים וחשמל. .
הצעת חוק פרטית שהוגשה באחרונה לכנסת על ידי חברי הכנסת יעל כהן פארן, שלי יחימוביץ, יוסי יונה ומרב מיכאלי., קוראת לממשלה לבטל הרשיונות של חברות לחלוקת גז טבעי שאינן עומדות בהתחייבויותיהן לחבר מפעלים לרשת חלוקת הגז. מדובר בעיקר בחברות במרכז הארץ ובצפונה. "מוצע לקבוע כי שר האנרגיה יבטל את רשיונו של בעל רשיון לחלוקה, שלא הקים תוך חמש שנים מיום קבלת הרשיון קווי צינורות להעברה של גז טבעי בלחץ נמוך ומתקני גז הקשורים אליהם, הדרושים לאספקת גז לצרכנים", נכתב בהצעת החוק. "כמו כן מוצע להקים את רשת ניהול חלוקת הגז ברשויות שבהן טרם הוקמה תשתית על ידי בעל רשיון כאמור, לידי הרשות המקומית, לידי איגוד ערים או לידי חברה ממשלתית אשר יקימו ויתפעלו תשתיות אלו, בדומה לתשתיות עירוניות ציבוריות אחרות דוגמת ביוב, מים וחשמל. .
במשק האנרגיה מייחסים את אי-העמידה ביעד חיבור המפעלים לגז לכמה גורמים. בין היתר הם מונים רגולציה ממשלתית לא ברורה, חשש משרד האנרגיה מאחריות לליקויים שיתגלו במערך, עיכובים סטטוטורים מסיבות מגוונות שחלקן לא רלוונטיות לעניין הגז הטבעי, חוסר כדאיות כלכלית עבור חברות חלוקה וחוסר עניין מצד מפעלים.
חברות החלוקה שאחראיות לחיבור מפעלים ומוסדות לרשת החלוקה של הגז הטבעי נבחרו במכרזי משרד האנרגיה ב-2012-2009. כל אחת קיבלה מונופול ל-25 שנים באיזור הגאוגרפי שלה, והתחייבה לפריסת תשתית ולאספקת גז לצרכן במחיר מסוים, כאשר מצרכנים רחוקים יכולות החברות לדרוש תשלום נוסף עבור התשתית וההולכה. החברות מחויבות לחבר כל מפעל שפונה אליהן תוך שנתיים, אלא אם הן נתקלות בבעיות סטטוטוריות.
חברת נגב גז והחברה האחות נגב גז דרום פועלות מאשדוד דרומה; סופר אן ג'י פועלת ברצועת המרכז וחדרה עד לעמק בית שאן; מרימון פועלת מחיפה מזרחה וצפונה; וחברת רותם המשותפת למרימון ולשותף נוסף פועלת בירושלים.
ב-2016 קיבל משרד האנרגיה כ-350 מליון שקל לחיבור מפעלים לגז, אולם מימש רק כ-60 מליון שקל מהסכום, וב-2017 קיבל כחצי מיליארד שקל נוספים להשגת היעד ב-2019-2018. רק באחרונה החל מנכ"ל המשרד החדש אודי אדירי לדון במסירת הזיכיון של חברות שאינן מחברות מפעלים בקצב הרצוי לחברה יעילה יותר. עם זאת, מקורות בענף העריכו שהמדינה לא תממש את האיום, מחשש להתדיינות משפטית ממושכת שתעכב עוד יותר את החלוקה.
במקום זאת בוחן משרד האנרגיה מתן מענקי השתתפות של קרוב לחצי מיליארד שקל לחיבור מפעלים מרוחקים, שידרוג קווים קיימים ותמיכה בפריסת קווים לא רווחיים – צעדים נוספים שייעשו מול חברות החלוקה שכבר נבחרו.
בשנים האחרונות חוברו רק כ-40 מפעלים לרשת החלוקה של הגז הטבעי – מתוך מאות מפעלים המתאימים לכך. על פי נתוני משרד האוצר מ-2015, חיבור מפעלים לגז יחסוך לענף התעשייה בישראל 700-500 מליון שקל בשנה וישפר את כושר התחרות שלה בעולם.