דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס
תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
משרד האנרגיה והתשתיות קיים היום כנס היוועצות בנושא האסטרטגיה לשילוב מימן במשק האנרגיה הישראלי
מערכת תשתיות 5 ביוני 2023 17:29 אין תגובות
משרד האנרגיה והתשתיות קיים היום כנס היוועצות בנושא האסטרטגיה לשילוב מימן במשק האנרגיה הישראלי

משרד האנרגיה והתשתיות קיים היום כנס היוועצות בנושא האסטרטגיה לשילוב מימן במשק האנרגיה הישראלי

 בין הצעדים המוצעים לביצוע בשלב הזה: השקעה במחקר ובפיתוח, קידום עמקי מימן אזוריים, בחינת נושא התשתיות, גיבוש מתווה לרגולציה גמישה להשתלבות המימן במשק וקידום ישראל במארג המימן הבינלאומי

 משרד האנרגיה והתשתיות קיים היום בירושלים כנס היוועצות ציבור בנושא האסטרטגיה לשילוב מימן במשק האנרגיה הישראלי. כ-300 משתתפים, ביניהם אנשי אקדמיה, יזמים, ארגונים ירוקים, משרדי ממשלה ונציגים מעיריות שונות, לקחו חלק באירוע, אותו פתחו שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ, ומנכ"ל משרדו, קובי בליטשטיין. את הכנס גם ליוותה תערוכה של 7 פרויקטי מימן בישראל, הן של נתג"ז והן של חברות מחקר ופיתוח שקיבלו תמיכה מיחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות לביצוע הפרויקטים.

שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ: "האסטרטגיה הלאומית לקידום תחום המימן, אותה הנחתי לאנשי משרדי לגבש עם כניסתי לתפקיד, עתידה להגדיל את רמת הוודאות בשוק, להסיר חסמים, לייצר שיתופי פעולה בינלאומיים ולעודד השקעות של המגזר הפרטי בפיתוחים טכנולוגיים. למימן פוטנציאל לקדם את מדינת ישראל אל עבר היעדים עליהם התחייבה. בנוסף למימוש החזון האזורי אותו אני מקדם בשנים האחרונות, אנרגיה עשויה להיות תשתית מרכזית שמחברת את עמי האזור. כמו האנרגיות המתחדשות גם המימן יעבור ממזרח למערב, מארצות השמש, אל אירופה, וישראל תהווה שחקנית משמעותית בתהליך. אני קורא לציבור לקחת חלק בתהליך, ולמשרדי הממשלה, למגזר הפרטי ולארגונים האזרחיים – כדי לעמוד בחזון אנחנו נדרשים לעבוד יחד, למען משק אנרגיה אמין, נקי ובר השגה".

מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין: "משרד האנרגיה והתשתיות שם לו למטרה להוביל להפחתה של פליטות גזי חממה במשק, ולעמידה ביעדים של מדינת ישראל. אסטרטגיית המימן שהוצגה היום מתמקדת באחד מהפתרונות המתהווים על מנת להפוך את החזון למציאות. במטרה להיערך לשילוב המימן בישראל, גיבשנו מפת דרכים הדרגתית הכוללת מספר צעדים, בהתאם לצרכים המקומיים. המשרד יוביל את הצעדים הללו ויבחן את כל הכלים המקצועיים והרגולטוריים שיסייעו לנו, תוך שמירה בלתי מתפשרת על הביטחון האנרגטי, האמינות והרציפות התפקודית של משק האנרגיה הישראלי. הצעדים העיקריים שנקדם, ביחד עם השותפים שלנו, מתמקדים במחקר ופיתוח, בהקמה של עמק מימן, ביצירת רגולציה מאפשרת ובקידום שיתופי פעולה בינלאומיים להפיכת ישראל לגשר אנרגטי בין מזרח למערב".

היוועצות הציבור היא בהמשך לפרסום מסמך האסטרטגיה לשילוב המימן במשק האנרגיה הישראלי. העבודה האסטרטגית שגיבש המשרד בחנה את מאפייני המימן, משלב הייצור ועד לשימושים האפשריים, המגמות העולמיות והשתלבותו במשק האנרגיה והתנאים הכרוכים בכך, תוך מיפוי הצעדים לשילוב המימן בישראל לאור מאפייניה הייחודים של המדינה. גולת הכותרת של העבודה הציגה מודל הבוחן את ההשלכות של שילוב המימן במשק וכן מפת דרכים ליישום המהלך. העבודה גם סוקרת את פוטנציאל השימוש במימן במספר מדינות בעולם, ביניהן גרמניה, הולנד, יפן ואיטליה. כמו כן, מוצע על ידי המשרד כי העבודה תתעדכן אחת לשנה לאור התמורות והשינויים בתחום.

יש לציין כי פרט לצריכת מימן בהתאם לצרכי המשק המקומי, ישראל מבקשת למצב את עצמה כשותפה בהובלת המימן מהמזרח התיכון לאירופה. צינור מימן, ככל שיקום, צפוי לקחת חלק במשקי האנרגיה בעולם ויוכל לתת מענה עתידי גם במגזרים השונים (תחבורה, תעשייה וחשמל) בישראל. בהקשר זה, הנחת הבסיס היא כי ניתן יהיה לעשות שימוש בצנרת הגז הטבעי להובלת מימן.

המודל

המודל עצמו מתבסס על מודל לביקוש כללי לאנרגיה שפיתח המשרד, הבוחן את ערוצי הביקוש לאנרגיה, ובפרט במגזרי התחבורה השונים, כמו גם הביקוש בתעשייה ובמשק החשמל. בנוסף, מציע המודל תרחישים לכל מגזר ומפרט את הביקוש המצרפי למימן, חשמל ודלקים סינתטיים עד 2050, כאשר הוא בוחן שני תרחישי קצה: שימוש מינימלי במימן ושימוש מקסימלי.

תוצאות המודל מעידות על כך שעל משק האנרגיה הישראלי להיערך לקליטת מימן כבר בעשור הקרוב, כאשר בתרחיש של שימוש מינימלי במימן, היקף הביקוש הצפוי בשנת 2050 על כ- 550 אלף טון בשנה (לתחבורה כבדה, תעשייה, תעופה וספנות). תרחיש של שימוש מקסימלי במימן מעמיד את הביקוש הצפוי על בין כ- 1.6 מיליון טון לכ-5.2 מיליון טון מימן בשנה זו (לחשמל, תחבורה כבדה, תעשייה, תעופה וספנות). ברמת ההיערכות, הרי שלפי תרחיש המינימום, עולה הצורך לשימוש מקומי במימן, ועל כן מוצע להקים אזורי ייצור וצריכה מקומיים למימן (עמקי מימן). ואילו לפי התרחיש המקסימלי לאור הרחבת השימוש גם למשק החשמל יהיה צורך להיערך לשימוש נרחב ארצי במשקי החשמל.

צעדי מדיניות

שילובו של מימן במשק האנרגיה הישראלי מחייב היערכות וצעדי מדיניות תואמים. עם זאת, לאור העובדה כי ישנה חוסר וודאות מהותית לגבי עומק שילובו במשק, מציע המשרד לפעול בצורה הדרגתית וזאת בהתאם למגמות העולמיות והמאפיינים הייחודיים של ישראל:

  1. השקעה במחקר ופיתוח – לאור היותה של ישראל מדינה בעלת כלכלה קטנה, אבל אחד ממוקדי החדשנות המובילים בעולם, חלק מתרומתה לכלכלת המימן תהיה בהשקעות משמעותיות במו"פ של טכנולוגיות מימן חדשניות ובהדגמה של מתקנים וטכנולוגיות. פרויקטים של מו"פ והדגמה יאפשרו להניע את משק המימן בישראל ויאפשרו בחינה והתאמת היבטים שונים של הרגולציה, סטטוטוריקה ותקינה למאפיינים המקומיים של ישראל. עיקר המו"פ וההדגמה ייתנו מענה לאתגרים המרכזים בתחום המימן: העלויות הגבוהות, הקשיים הלוגיסטיים והבטיחותיים ויעילות מעגל הייצור האגירה והשימוש במימן.
  2. קידום עמקי מימן אזוריים – עמקי מימן הם אקו-סיסטם בהם מספר יישומים השותפים לאותה תשתית ייצור ואספקת מימן. עמק מימן ממוקם באזור גיאוגרפי מוגדר ומכסה חלק משמעותי של שרשרת הערך של המימן, החל מטכנולוגיות ייצור המימן, דרך אגירה והובלה ועד לשימוש הסופי שלו בסקטורים שונים – תעשייה, תחבורה ואנרגיה. הקמת עמק מימן בישראל תקדם את היכולת ליישם בפועל שימוש במימן הן בהיבט התשתיתי והן בהיבט המסחרי, תסייע בגיבוש רגולציה מותאמת, תעזור לקדם מחקר ופיתוח, תאפשר ניסויים בפועל, תבחן את החיבור לתעשייה ולמעשה, תאפשר את עיקר הצעדים המומלצים לטובת היערכות לתרחיש המינימום.

  1. תשתיות – קידום צעדים הנוגעים להיערכות התשתיות הפיסיות, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

  1. מדיניות ורגולציה מאפשרת – צעדים לבחינות ועדכוני מדיניות נדרשים לאור ההיתכנות של שילוב מימן בישראל, וגיבוש מתווה לרגולציה גמישה ומאפשרת, במידה המתאימה, למימן כחומר רלוונטי במשק האנרגיה.

  1. קידום ושילוב ישראל במארג המימן הבינלאומי – בסקירה הבינלאומית נמצא כי אחד הנושאים המשמעותיים באסטרטגיות המימן בעולם הוא שיתופי פעולה בינלאומיים. שיתופי פעולה בין מדינות ייצוא של מימן ומדינות ייבוא יקדמו את פיתוח הטכנולוגיות והוזלת העלויות בשרשרת הערך של המימן, ייצרו קשרי מסחר חדשים ויגוונו את מקורות האנרגיה הזמינים. יש לציין כי לישראל יש פוטנציאל להיות נקודת קישור משמעותית בין מדינות שונות. בישראל עצמה, גם בתרחיש המינימום וגם בתרחיש המקסימום, עולה כי שימוש במימן במשק האנרגיה הישראלי יחייב ייבוא.

 

תהליך הכניסה של המימן למשק הישראלי – מפה וצעדי מדיניות:

 

השנים 2023-2030 יוגדרו כשנים בהן ההשקעה תהיה בפיילוטים, נסיינות, בדיקות היתכנות, התאמות רגולציה ובחינה שנתית של העבודה. בהתאם לכך, ייצאו לדרך בטווח המיידי צעדי מדיניות במספר תחומים:

תשתיות

  • קידום מספר תחנות תדלוק ייעודיות
  • עידוד ייצור אזורי של מימן ירוק
  • מיפוי אזורים לאגירת מימן בתת הקרקע
  • בדיקת היתכנות להובלת מימן בצנרת הגז הטבעי

מחקר ופיתוח

  • השקעה נרחבת במו"פ, פרויקטי הדגמה ופארק מימן
  • קידום שטחי נסיינות פיסיים.
  • בחינת היתכנות של אנרגיות מתחדשות בים.

קידום עמקי מימן מקומיים

  • הקמה של עמק מימן – יציאה ל-RFI בינ"ל.
  • גיבוש מתווה מותאם לצרכים בישראל

מדיניות ורגולציה

  • הקמת פורום מימן.
  • שילוב החברות הממשלתיות בלמידה ובביצוע.
  • ליווי פרויקטים ופיילוטים קיימים במשק.
  • קידום תקינה בנושאי בטיחות, מתקנים ותשתיות
  • תיקוני חקיקה ממוקדים.
  • קידום מתווים רגולטוריים לנסיינות.

בינלאומי

  • קידום מזכר הבנות לשיתוף פעולה עם מדינות אירופה לייבוא מימן ירוק וקידום מו"פ.
  • קידום שיתופי פעולה עם מדינות שכנות בתחום המימן.
  • קידום ניתוח טכנו כלכלי אודות דרכי ההובלה הכדאיות של המימן.

 

עד לשנת 2030 ייבחנו התנאים ההכרחיים למעבר לשימוש נרחב של מימן בישראל, ביניהם עלות המימן, המגמות העולמיות, היעילות והנצילות וכן התשתיות. ככל שתנאים אלה יבשילו, משרד האנרגיה והתשתיות יבחן את הצעדים הבאים על מנת לשלב את המימן במשק לטווח הארוך:

תשתיות

  • היערכות בנמלי תעופה וים שתאפשר תדלוק ומלאי תפעולי
  • פריסה ארצית של תחנות תדלוק.
  • הסבת מכונות בפועל לשימוש במימן.
  • מיפוי ובדיקת היתכנות להסבת תחנות כוח קיימות.
  • שימוש באגירה רב עונתית.
  • פריסה של תשתיות הולכה וחלוקה.
  • מימן ירוק – שטחים למתקני אנרגיה מתחדשת.
  • מימן כחול – מתקני תפיסת פד"ח והטמנת פד"ח.

מדיניות ורגולציה

  • בחינת גיבוש רגולציה ייעודית למימן.
  • קביעת יעדים לשימוש במימן בכל אחד מהסקטורים.
  • עדכון תפיסת ביטחון אנרגיה.
  • קביעת מדיניות לייבוא מימן הכוללת התייחסות לכמות ולאופן הייבוא.

 

חשוב לציין כי במקביל לגיבוש אסטרטגיית המימן, פועל המשרד כבר באופן מעשי לשילובו במשק האנרגיה הישראלי. זאת, תוך השקעה במחקר ובפיתוח ובהיערכות משק התחבורה, וכן קידום של תשתיות המרוכזות בעמק מימן. במסגרת הסיכום התקציבי לשנים 2023-2024, הוחלט להשקיע כ-20 מיליון ₪ בהקמת תחנת תדלוק במימן ותמיכה ברכישה של משאיות המונעות במימן וכן במימון ממשלתי ראשוני לעמק מימן. חלק חשוב בעמק יוקצה למחקרים מתקדמים לניצול אנרגיית השמש ומחקרים לפתרון האתגרים הקשורים בשימוש במימן שיוכלו לשלב את תוצריהם בהדגמות בשטח. כיום בעולם יש למעלה מ-30 עמקי מימן בשלבי הקמה, רובם באירופה, כאשר עלות הקמת הפארק תתחלק בין ההשקעה הממשלתית לשותפים נוספים.

Print Friendly, PDF & Email
גרמניה הולכת מימן הולנד ח"כ ישראל כ"ץ יפן ואיטליה מהפיכת המימן מימן נתג"ז ספנות במימן צנרת מימן קובי בליטשטיין תחבוןרה במימן תעופה במימן

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-017_A3
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
shaar-013-A3
PrevNext
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד